Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem.

Rosenholm Rideklub / Klubben

Om Rosenholm Rideklub (RORK)

Rosenholm Rideklub ligger i naturskønne omgivelser tæt ved skov i udkanten af Hornslet.

Vi tilbyder opstaldning,  elevundervisning og ridefysioterapi. Rideskolen har heste og ponyer i alle størrelser både til den øvede og uøvede rytter.

01Rosenholm Rideklubs historie

I begyndelsen af 90’erne startede det som en lille rideklub.

Kommunen ejede jorden og for lånte penge byggede man en hal. Det lån blev betalt ud i slutning af 00’erne. Man fik tilskud fra kommunen til aktiviteterne og en berider blev ansat. Der var rigtig mange medlemmer. Efter en del år kørte de frivillige imidlertid træt, og da der også var økonomiske problemer, besluttede man at lukke.

I 2005 kom der friske hestefolk til, og de startede den nuværende klub. Der er styr på både organisering og økonomi, så det går godt i dag.

02Klubbens formål

• at skabe et dejligt og spændende ridemiljø. Et sted hvor børn og voksne kan mødes om et aktivt fritidsliv.
  • at fremme interessen for ridesporten og at samle medlemmerne til udøvelse af denne idræt, samt at oplære navnlig ungdommen i alt vedrørende hestens brug og pleje.
  • Gennem fællesskab om hesten skabes megen kontakt på tværs af aldersgrupper.
  • Vi kan rumme mange forskellige mennesker, hjælper hinanden og har omsorg for hinanden.

03Ejerforhold og driftsansvar

• Rosenholm Rideklub lejer opstaldningsbokse og staldfaciliteter af Syddjurs Kommune. Rosenholm Rideklub er ansvarlig for drift og vedligehold af staldfaciliteterne.
  • Rosenholm Rideklub lejer ridehusfaciliteter af den selvejende institution Rosenholm Ridecenter, der er ansvarlig for drift og vedligeholdelse af ridehus, ridebaner og de fysiske rammer.
  • Rosenholm Rideklub har pensionærdrift, idet vi står for udlejning af et antal bokse til private hesteejere.
  • Rosenholm Rideklub har rideskoledrift, idet vi driver en rideskole med kommunale tilskud i henhold til Folkeoplysningsloven.
  • Rosenholm Rideklub tilbyder ridefysioterapeuti for børn og voksne i alle aldre.
  • Rosenholm Rideklub står for den daglige drift dvs. udlejning af bokse, ansættelse af undervisere og staldpersonale, undervisning, folde, stævner m.m.
  • Rosenholm Rideklubs stalde rummer i øjeblikket 15 heste/ponyer til elevundervisning og mulighed for op til 18 privatejede heste.

04Klubben tilstræber at

• Sikre dyrenes adfærd og velfærd
  • Satse bredt, specielt på børns interesse for ridesporten
  • Tilføre viden, respekt og omsorg for hinanden og dyrene
  • Skabe trivsel og behagelig atmosfære for medlemmerne
  • Opbygge et sundt og socialt netværk og fællesskab
  • Udvikle familieaktiv fritid
  • Gøre klubben til et attraktivt sted at være
  • Introducere de mange forskellige discipliner indenfor ridesporten
  • Sikre de bedst mulige forhold i undervisningen
  • Udvikle og undervise rytterne efter den enkeltes ambitioner
  • Gøre ridesporten økonomisk tilgængelig for alle

05Klubbens hverdag

• Bestyrelsen holder møde min. 1 gang om måneden.
  • Staldmøde med de private  holdes 1 gang i kvartalet.
  • Centerbestyrelsen holder møde 1 gang i kvartalet.
  • Der afholdes fastelavns- og julestævne årligt. Ofte med ringridning og anden underholdning.
  • Om sommeren er der ridelejr over 2-3 dage for børn mellem 6-11 år og unge fra 12 år og op, hvor der rides, hygges og leges. Både med og uden overnatning.
  • Der afholdes også en sommerfest hvor man griller og hygger sig.
  • 3 gange om året er der arbejdsweekend
  • Desuden afholder klubben kurser f.eks. indenfor rytterens sikkerhed, hestens røgt og pleje, dressur- eller springkurser samt andre interessante emner, der rører sig indenfor ridesporten

06Større arrangementer

Klubstævne

Afholdes 3-4 gange om året.

Disse stævner er åbne for alle inden for distriktet.

Distriktstævne

Afholdes 1 gang om året. Hest dressur.

Alt arrangeres af 100% frivilligt arbejdskraft